Vajinismus

VAJİNİSMUS

Vajinismus Nedir?

Vajinismus; cinsel ilişki sırasında vajinal kasların istemsiz olarak kasılması sonucu cinsel birlikteliğin gerçekleşememesi ya da ağrılı bir birliktelik sorunudur. Halk arasında “ilk gece korkusu” olarak bilinir. Sorunun kökeninde psikolojik sebepler olmasının yanında sanıldığı gibi bir korku değil, bir hastalıktır.

Vajinismus Neden Olur?

Vajinismus, kişinin kendi elinde olan ve yönetebileceği bir durum değildir. Vajinismusun temelinde yatan sebeplerin tespit edilememesinin yanında şu durumlar da neden olabilir:

-          Vajinal mantar enfeksiyonları

-          Travmatik doğum

-          Genel anksiyete

-          Cinsel taciz ya da istismara uğramış olmak veya tanık olmak

-          İlk cinsel ilişkinin ağrılı olacağına dair inanç

-          Stres

-          Aile içi şiddet

-          Cinsel olarak yetersizlik hissi

-          Eşler arasındaki güven kaybı

Vajinismus Türleri Nelerdir?

Vajinismus, kişinin cinsel hayatının hangi döneminde yaşadığına göre türlere ayrılır. İlk kez cinsel birliktelik yaşayan kadınların yaşayacağı gibi normal bir cinsel hayatı varken vajinismus  sorunu yaşayan kadınlar da vardır. Hastalık 2 şekilde sınıflandırılır:

-          Primer Vajinismus

İlk cinsel ilişkide vajinanın kasılarak cinsel ilişkinin yaşanamaması sorununa Primer Vajinismus denir. Primer Vajinismus yaşayan kadınlar, cinsel birliktelik haricinde vajinal muayene olamazlar, vajinal tedaviler için fitil ya da ilaç kullanamazlar.

-          Sekonder Vajinismus

Normal cinsel hayatı olan kadınların ağrılı bir jinekolojik muayene, kürtaj, zor bir doğum ya da düşük yapması dolayısıyla yaşanan travma sonrası cinsel ilişkiye girememesi durumuna Sekonder Vajinismus denir. Aynı zamanda edinilmiş vajinismus olarak da adlandırılır.

Vajinismus Belirtileri Nelerdir?

Vajem bölgesinde oluşan istemsiz kasılmalar öncelikli vajinismus belirtisi sayılabilir ve hasta bu kasılmaları kontrol edemez. Bu kasılmaların şiddeti kişiden kişiye değişir. Bazı hastalarda penetrasyon zor bir şekilde gerçekleşirken bazı hastalarda ise bu imkânsızdır.

Diğer vajinismus belirtileri şu şekilde sayılabilir:

-          Ağrılı cinsel ilişki

-          Cinsel birleşmenin zor olması ya da hiç gerçekleşememesi

-          Jinekolojik muayene sırasında ağrı

-          Cinsel birleşme sırasında oluşan kas spazmları

-          Tampon kullanımı sırasında ağrı oluşması

Vajinismus Tedavi Yöntemleri

Vajinismus tedavisinden önce kişinin cinsel hayatında yaşadığı sorunlar, bu sorunların altında yatabilecek psikolojik nedenler araştırılır ve jinekolojik muayene sonrasında tedavi yöntemi kararlaştırılır. Vajinismus tedavi yöntemleri arasında şunlar yer alır:

-          Cinsel terapi

-          Pelvik egzersizler