Rahim İçi Aracı

RAHİM İÇİ ARACI (SPİRAL)

Rahim İçi Aracı (Spiral) Nedir?

Halk arasında spiral olarak da bilinen rahim içi aracı (RİA), spermlerin yumurtaya ulaşmasını engelleyerek ya da döllenme olsa bide rahim iç duvarının yapısını bozarak gebeliği önleyen bir araçtır. Rahim içine yerleştirilecek şekilde tasarlanan rahim içi aracı, T şekliyle kolaylıkla uygulanabilir.

Rahim içi aracı (spiral), günümüzde dünyada en sık kullanılan doğum kontrol yöntemlerinden biridir. Rahim içi aracının yaygın kullanılmasının sebepleri;

• Kolay uygulanabilir

• Ekonomik

• Takıldığında hemen etkin bir şekilde çalışır

• Diğer doğum kontrol yöntemlerine göre daha etkili

• Çıkarıldıktan sonra sorunsuz bir şekilde doğurganlığa dönülebilir.

Rahim İçi Aracı (Spiral) Nasıl Takılır?

Rahim içi aracı (spiral) takılması için öncelikle jinekolojik muayene gereklidir. Hastanın tıbbi geçmişinin öğrenilmesi ve jinekolojik muayene sonrasında uygun görüldüğü taktirde yapılabilir. Rahim içi aracı 1 dakika süren kolay bir işlemdir. Takılması sırasında iğne batması kadar bir ağrı duyulabilir. Takıldıktan sonra rahmin içine doğru yerleştirilip yerleştirilmediğini kontrol etmek için ultrason ile incelenir. Özel durumlarda genel anestezi ile uygulanır. Rahim içi aracı mutlaka bir klinik ya da hastane koşullarında yapılmalıdır.

Rahim İçi Aracı(Spiral) Nasıl Çalışır?

Rahim içi aracı (spiral), rahme yerleştirildikten sonra hemen etkisini göstermeye başlar. Takıldığı andan itibaren vücut onu yabancı bir madde olarak algılar ve takıldığı bölgede iltihabi bir reaksiyon oluşturur. Bu iltihabi reaksiyon, rahim içine ulaşan spermlerin etkisiz hale gelmesini sağlar ve gebeliğin oluşmasına engel olur. Sanılanın aksine yumurtlama döneminde herhangi bir soruna neden olmaz.

Rahim İçi Aracını (Spiral) Kimler Kullanabilir?

• Jinekolojik muayenede akıntı, kasık ağrısı ya da enfeksiyona dair belirtiler yoksa ilk muayenede takılabilir.

• Sanılanın aksine daha önce doğum yapmamış olanlar rahim içi aracı kullanabilirler.

• Rahim ağzı yarası gibi tedavi edilebilir durumlarda tedaviden sonra uygulanır.

• Smear testi temiz çıkanlar kullanabilir.

Rahim İçi Aracı (Spiral) Kullanırken Oluşabilecek Sorunlar Nelerdir?

• Gebelik Oluşması

Rahim içi aracı (spiral), gebeliğin önlenmesinde büyük etki sağlayan bir yöntemdir. Ancak her doğum kontrol yönteminde olduğu gibi rahim içi aracında da düşük bir oranla gebelik oluşabilir. %2 oranında gebe kalma riski taşıyan rahim içi aracı kullanan kadınların, adet gecikmesi durumunda doktora başvurmaları gerekir.

• Anormal Kanamalar

Rahim içi aracı takıldıktan sonra adet kanaması dışında gerçekleşen anormal kanama durumunda hemen doktora başvurulması gerekir. Anormal kanamalar rahim içi aracından da kaynaklanabileceği gibi başka nedenlerden de ortaya çıkabilir. Tedavilere rağmen kanamalar durmazsa rahim içi aracının çıkarılmasına başvurulabilir. Çıkarılmasına ve tedaviye rağmen devam eden kanamalarda rahimden biyopsi alınır.

• Enfeksiyon

Alınan tüm önlemlere rağmen rahim içi aracı takıldığında enfeksiyon oluşma olasılığı vardır. Oluşan enfeksiyon bazı belirtilerle kendini gösterir:

• Anormal kanama

• Şiddetli akıntı

• Kasık ve belde ağrı

• Halsizlik

• Eklem ağrısı

• İshal

• Rahim içi aracı (spiral) ile ilgili detaylı bilgi için kliniğimize ulaşabilirsiniz.