Myom

MİYOM

Miyom Nedir?

Miyomlar, rahim kas tabakasında oluşan iyi huylu tümörlerdir. Miyomlar çok düşük bir ihtimalle kansere dönüşebilirler. Kadınların büyük çoğunluğunda görülen miyomlar genellikle rutin muayene sırasında fark edilirler.

Miyom Belirtileri Nelerdir?

Miyomlar çoğunlukla belirti vermeyen oluşumlardır. Pek çok kadın rahminde miyom olduğunu bilmeden yaşamlarını sürdürebilirler. Fakat miyomların gözetim altında tutulması ve aşırı büyümesi durumunda tedavi edilmesi gerekir. Miyomlar kimi zaman ağrı, bulantı veya ateşe neden olabilir, iltihaplanabilir ve bazen kısırlığa neden olabilir.

Miyom belirtiler şu şekilde sıralanabilir;

-          Şiddetli veya uzun süreli adet kanaması

-          Çocuk sahibi olmakta güçlük

-          Kansızlık

-          Karın alt bölgesinde ağrı ve baskı hissi

-          Sık idrara çıkma ve mesaneyi boşaltma zorluğu

-          Sırt ve bacak ağrıları

-          Kabızlık

-          Düşük yapma

Miyom Neden Olur?

Miyom oluşumlarının neden kaynaklandığı tam bilinmemesine rağmen yapılan bazı araştırmalar bazı faktörlerin miyom oluşumuna neden olduğuna işaret eder.

-          Hormonlar: Vücuttaki östrojen seviyeleri zaman zaman azalıp yükselebilir. Kullanılan ilaçlar da östrojen seviyelerinde değişikliğe neden olabilir. Östrojen seviyelerinin yaşadığı bu değişimler miyomların büyümelerini hızlandırır.

-          Hamilelik: Hamilelik sırasında vücutta artan östrojen ve progesteron hormonları nedeniyle miyomlar daha hızlı gelişir ve büyüyebilir.

-          Aile Öyküsü: Miyomlar kimi zaman genetik olarak aktarılabilir. Anne, kız kardeş ya da anneannede oluşan miyomların sizde de oluşma olasılığı yüksektir.

-          Çevresel Faktörler: Erken yaşta adet görmek, D vitamini eksikliği, doğum kontrol hapı kullanımı, obezite, fazla kırmızı et tüketimi, aşırı alkol tüketimi, yeşil sebze, meyve ve süt ürünlerinin az tüketimi miyom oluşma riskini arttırır.

Miyom Nasıl Tedavi Edilir?

Genellikle herhangi bir sorun yaratmayan miyomlar, rutin kontrollerle gözlem altında tutulmalıdır. Miyomlar herhangi bir sıkıntı yaratmadığı sürece tedavi yoluna gidilmez. Miyom tedavisinde ilaçların kullanımı uygulanabilen bir tedavi yöntemi değildir. Miyom tedavisi genel olarak Laparoskopik, açık ya da histereskopik miyomektomi şeklinde yapılır.

Açık Miyomektomi: Açık miyomektomide karın bölgesine 10 cm uzunluğunda, sezaryen kesisine benzer bir yatay kesi atılarak yapılır ve rahim içinden miyom çıkarılır. Bu cerrahi yöntemi artık yerini hasta açısından daha avantajlı olan laparoskopik miyomektomi ameliyatına bırakmak üzeredir.

Laparoskopik Miyomektomi: Göbek hizasından yapılan 1 cm boyutundaki bir kesi ile bir kamera karın içine yerleştirilir. Miyomu çıkarmak için de karın bölgesine açılan yine 1 cm’lik bir kesi sayesinde özel geliştirilmiş cerrahi aletler ile miyomlar çıkarılır. Laparoskopik miyomektomi, açık miyomektomi ameliyatına göre iyileşme süresi daha kısa bir işlemdir.

Histereskopik Miyomektomi: Histereskopik miyomektomi, herhangi bir kesi olmaksızın histereskop denilen cerrahi bir alet ile vajenden içeri girilerek yapılan bir ameliyattır. Bu yöntem sadece submukoz miyom için uygulanan bir işlemdir. Histereskopik miyomektomi, özellikle 4-5 cm’den küçük miyomlarda başarılı sonuçlar verir. Hasta aynı gün evine dönebilir.