Endometrial Hiperplazi

ENDOMETRİAL HİPERPLAZİ (RAHİM DUVARI KALINLAŞMASI)

Endometrial Hiperplazi (Rahim Duvarı Kalınlaşması) Nedir?

Rahim duvarı, östrojen ve progesteron hormonlarının etkisinde çalışır. Düzenli adet döneminin yarısında östrojenin etkisiyle rahim duvarı kalınlaşmaya başlar ve yumurtlama oluşur. Yumurtlama sonrasında gebelik oluşmazsa adet döneminin diğer yarısı progesteren hormonu etkisi altına girer. Progesteronun azalmasıyla adet görülür.

Östrojen etkisiyle kalınlaşan rahim duvarı, progesteronun azalmasıyla daha da kalınlaşır ve Endometrial Hiperplazi oluşur. Sonucunda oluşan aşırı kanama, progesteron hormonunun çekilmesiyle değil, östrojen dolayısıyla aşırı kalınlaşmış rahim duvarının dökülmesiyle ortaya çıkar. Endometrial Hiperplazi, tedavi edilmezse kansere dönüşebilir.

Endometrial Hiperplazi (Rahim Duvarı Kalınlaşması) Neden Olur?

Endometrial Hiperplazi, östrojenin çok fazla üretilmesi ya da progesteron hormonunun yetersizliğinden kaynaklanır. Hormonal dengesizlikler çok fazla hücre ya da anormal hücre üretimine neden olur. Bu da bazı hastalıklara zemin hazırlar.

Endometrial Hiperplazi nedenlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

• Yumurtlamanın olmaması

• Kanda östrojen seviyesini yükselten; östrojen salgılayan tümörler, obezite, karaciğer rahatsızlıkları

• Tek başına östrojen içeren ilaçlar

• Hiç doğum yapmamış olmak

• İleri yaşta menopoza girmek

• Polikistik Over Sendromu

• Uzun süre östrojen kullanmak

Endometrial Hiperplazi (Rahim Duvarı Kalınlaşması)  Belirtileri Nelerdir?

Endometrial Hiperplazi en büyük belirtisi aşırı vajinal kanamadır. Aşırı kanama dışında;

• Normalden daha ağır ya da uzun adet kanamaları

• Adet dönemleri arasında adet kanaması

• Menopoz sonrası rahim kanaması

• 21 günden kısa dönemler arasında adet görmek

Endometrial Hiperplazi (Rahim Duvarı Kalınlaşması) Tanısı Nasıl Konulur?

Endometrial Hiperplazi kesin tanısı küretaj ile alınan parçanın patoloji ile incelenmesi sonucunda konulur.

Pipelle ile küretaj: Anestezi gerektirmeyen pipelle ile küretaj; özel ince bir plastik kanül ile rahim iç dokusundan biyopsi alınmasıyla yapılır. Bu yöntem tanı amaçlı uygulanır.

• Full küretaj: Full küretaj ile rahim içi dokusu tamamen alınarak hem tanı konulabilir hem de hastanın kanaması durdurulur, rahimdeki kalınlaşmış bölüm de tam olarak temizlenebilir. Full küretaj, tedavi amaçlı da kullanılan, genel anestezi altında yapılan bir yöntemdir.

• Probe ile küretaj: Yalnızca tanı amaçlı kullanılan probe ile küretaj, rahim içinden doku örneği alınması işlemidir. Lokal ya da genel anestezi altında yapılabilir.

Bu yöntemlerin yanında doktorunuz tanı için size ultrasonografi ya da histereskopi de önerebilir.

Endometrial Hiperplazi (Rahim Duvarı Kalınlaşması) Tedavisi

Endometrial Hiperplazi, Atipisiz Hiperplazi ve Atipili Hiperplazi olarak iki sınıfa ayrılır. Atipisiz kalınlaşmalarda, rahim duvarı kanserine dönme olasılığı düşük iken atipili kalınlaşmalarda kansere dönme ihtimali daha yüksektir.

Endometrial Hiperplazi tedavisi, kalınlaşmanın tipine, hastanın yaşı ve doğum yapmak isteyip istemediğine göre değişir. Genç ve çocuk sahibi olan hastalarda medikal tedavi ve rutin doktor kontrolü uygun görülür. Bunun yanında progesteron tedavisi başlanır. 3 ay sonra tekrar biyopsi ile tedaviyle alakalı değerlendirme yapılır.

İleri yaş ve çocuk istemeyen hastalarda;

• Atipi içermeyen durumlarda progesteron takviyesi ile tedavi seçeneğine başvurulur. 3 ay sonra tedavinin yanıt verip vermediği kontrol edilir.

• Atipili rahim duvarı kalınlaşmalarda ise rahmin alınması en uygun tedavi yöntemidir. Rahim alınması genel olarak laparoskopik (kapalı) olarak yapılır.