Bartholin Kisti ve Apsesi

BARTHOLİN KİSTİ VE APSESİ

Bartholin Kisti ve Apsesi Nedir?

Bartholin kisti, kadınlarda vajina girişinin sağ ve sol bölgesinde bulunan salgı bezlerinin içinde mukus birikmesi sonucunda oluşan bir hastalıktır. İnce bir kanal ile vajina girişine açılan Bartholin bezleri; cinsel ilişki sırasında vajinanın ıslanmasını sağlar. Muayene sırasında gözle görülmez fakat bazı nedenlerden dolayı Bartholin bezlerinde kist ya da apse oluşabilir.

Bartholin Kisti ve Apsesi, genellikle üreme çağındaki, cinsel hayatı aktif olan kadınlarda görülmesinin yanında bakire kadınlarda da görülebilir.

Bartholin Kisti ve Apsesi Neden Olur?

Bartholin bezlerinde kist ya da apse oluşumunun nedenleri her zaman bilinmeyebilir. Bartholin bezini vajinaya bağlayan kanal herhangi bir sebeple tıkanır ve salgılanan sıvı kanalda birikir. Sıvının kanalda birikmesiyle kist oluşur. Oluşan kist, bakterilerle karşılaşırsa kist içinde enfeksiyon oluşur ve bartholin apsesi ortaya çıkar.

Bartholin Kisti ya da apsesi genellikle tek tarafta oluşum sağlar. Fakat çok nadir olarak iki tarafta da görülebilir.

Bartholin Kisti çoğunlukla cinsel yolla bulaşan, halk arasında bel soğukluğu olarak bilinen ve enfeksiyon yaratan Neisseria Gonore bakterisi dolayısıyla oluşur. İkinci sırada ise klamidya trchomatis hastalığı vardır.

Bartholin Kisti ve Apsesi Kansere Dönüşür Mü?

Üreme çağında olan bir kadının Bartholin kistinin kansere dönüşme ihtimali oldukça düşüktür. Fakat Bartholin kisti ve apsesi özellikle menopoz sonrasında kansere dönüşebilir.

Bartholin Kisti ve Apsesi Belirtileri

Bartholin kisti ve apsesi genellikle çok fazla belirti göstermez. Kistin iltihabına ve büyüklüğüne göre belirtiler değişiklik gösterebilir. Kist genelde ağrısızdır ve belirti göstermediği durumlarda kendiliğinden geçebilir. Bunun yanında risk taşıyan hastalarda görüler belirtiler şu şekilde olabilir:

• Vajinada şişlik

• Vajinada batma hissi

• Cinsel ilişki sırasında ağrı

• Otururken ağrı hissedilmesi

• Bitkinlik

• Vajina ısı artışı

• Vajina iç dudağında kızarıklık

Bartholin Kisti ve Apsesi Tedavisi

Bartholin kisti, boyut olarak küçük ve belirti vermiyorsa tedaviye gerek duyulmaz. Eğer ciddi belirtiler veriyor ve sık tekrarlıyorsa çözüm olarak ameliyat yapılabilir.

Marsupializasyon Tekniği: Cerrahi bir yöntem olan Marsupializasyon Tekniği; kist ya da apse üzerine 1-2 cm’lik kesiler yapılarak Bartholin bezinin içindeki mukus ya da apsenin boşaltılması şeklinde yapılır. İçi boşaltılan kist duvarı, dışarı doğru dikilir. Genel olarak ameliyat 10 dakika sürer.

Gümüş Nitrat İşlemi: Gümüş nitrat işleminde Bartholin apsesi üzerine küçük bir delik açılarak içinin boşaltılmasının ardından Bartholin bezinin içine 0.5cm’lik gümüş nitrat yerleştirilir. Yaklaşık olarak 24-48 saat bekletildikten sonra kist cidarı çıkarılır.

Word Kateter Uygulaması: Word Kateter Uygulaması, Bartholin kisti ve apsesi tedavisinde yeni bir yöntemdir. Bu yöntem kist veya apse küçük bir delik ile boşaltılarak içeriye word kateterin balon kısmının yerleştirilerek serum fizyolojik ile şişirilmesine dayanır. Sonrasında kateterin diğer ucu vajene yerleştirilir ve kateter 4-6 hafta arasında bu şekilde bırakılır. Burada amaç; Bartholin bezinin içindeki sıvının dışarıya akımını sağlayarak nüks oranını azaltmaktır.

Ameliyat ile Bartholin Bezinin Alınması: Bartholin kist ve apsesi bazı hastalarda sık tekrarlar. Bu durumda ameliyat ile bezin tamamen çıkarılması gerekir fakat son ana kadar Bartholin bezi korunmaya çalışılır.