Bartholin Kisti ve Apsesi

Bartholin Kisti ve Apsesi Nedir?

Vajinanın girişinde bulunan ve cinsel ilişki sırasında kayganlaştırıcı sıvıyı sağlayan ve cinsel ilişkiyi kolaylaştıran bartholin bezlerinin iltihaplanması durumunda kist veya apse oluşumu gözlemlenebilir. Normal muayene sırasında görülemeyen bezler, kist veya apse durumunda belirgin hale gelir ve şişebilir. Üreme çağındaki kadınlarda sık yaşanılan bir sorundur ve cinsel hayatı aktif kadınlarda görünürken aynı zamanda bakirelerde de bu durum gözlenebilir. Bartholin bezlerinin içindeki sıvı birikir ve bu sıvı kanallarda tıkanıklık yaparsa kist oluşumu gözlenir ve oluşan bu kist bakterilerle enfekte olursa bartholin apsesi oluşur. Bu apse veya kist genellikle tek taraflı görünür fakat nadiren de olsa bazı durumlarda çift taraflı bir apse veya kist oluşumu da görülebilir.

Bartholin Kisti ve Apsesi Neden Olur?

Kist veya apse oluşumunun sebebi birden fazla ve farklı nedenlerden olabilir; cinsel yolla bulaşan hastalık ve bakterilerden dolayı, bel soğukluğu hastalığı, klamidya enfeksiyonlar ve genital bölgeye yapılan cerrahi bir işlem ve bölgedeki travma nedenler arasında sıralanabilir. Bazı durumlarda apse oluşumu kist oluşumundan sonra olmaz, direkt apse oluşumu da gözlemlenebilir. Pelvik muayene ile tanı koyulabir ve kistin büyüklüğü bezelye büyüklüğünden portakal büyüklüğüne kadar değişebilir.

Bartholin Kisti ve Apsesi Belirtileri Nelerdir?

Bartholin kisti genellikle ağrısız ve küçük olursa farkedilmeyebilir ve belirti gözlemlenmeyebilir fakat kistin büyüklüğü artarsa dış genital bölgede farkedilir, şişme meydana gelir ve kistte iltihap meydana gelirse ve apse oluşursa aşağıdaki belirtilere rastlanabilir:

·         Vajinanın dış dudaklarında kızarıklık, ağrı, şişlik,

·         Hassas ağrılı bir yumru,

·         Ağrılı cinsel ilişki,

·         Otururken vajinal bölgede rahatsızlık hissi,

·         Ateş,

·         Halsizlik,

·         Anormal seviyede ağrı ve batma.

Bartholin Kisti ve Apsesi Tedavisi Nasıl Yapılır?

Bartholin kisti büyümüyorsa ve hastada herhangi bir şikayet yoksa tedavi gerektirmeyebilir fakat kist büyüyorsa ve tekrarlama durumu varsa tedavi gereklidir. Tedavi yöntemleri, hastanın şikayetlerine, kistin boyutuna ve enfeksiyon oluşturup oluşturmamasına, apse varlığı durumlarına göre değişiklik göstermektedir. Tedavideki başlıca yöntemler:

·         Bartholin bezinin ameliyatla alınması,

·         Bartholin kisti ve apsenin boşaltılması,

·         Gümüş nitrat uygulaması,

·         Marsupializasyon,

·         Word Kateter uygulaması olarak sıralanabilir.

Bartholin bezinin ameliyatla alınması, menopoz sonrası dönemde olan kadınlarda ve sıklıkla tekrarlayan vakalarda tercih edilir. Bu tedavi ameliyathane ortamında uygulanır ve geniş spektrumlu antibiyotiklerle tedaviye devam edilir. Genellikle sebebi bel soğukluğudur ve alınan kültürde bu hastalığın bakterilerine rastlanır.

Bartholin kisti veya apsesinin boşaltılması, kısa vadeli bir rahatlamaya sebep olsa da marsupializasyon ve word kateteri uygulamalarını zorlaştırır ve hastalık tekrar edebilir.

Gümüş nitrat uygulaması, apse boşluğunun veya kist kapsülünün açılarak nitrat çubukları uygulanmasıdır. Kist kapsülü, geçirilen dikişler sayesinde 2-3 sonra çıkarılır.

Marsupializasyon işlemi, sadece kist tedavisinde uygulanır apse varsa bu işlem uygulanmaz. Kistin içi kesildikten sonra serum fizyolojik ile yıkanır, ardından açılan iç duvar dışa doğru döndürülerek dikilir.

Word Kateteri tedavisinde, bartholin apsesi çok derin ise uygulanması mümkün değildir ve başka tedavi yöntemleri tercih edilmelidir. Bu tedavi yönteminde kist boşluğuna ucunda 3 mililitrelik şişen bir balon olan kateter yerleştirilir ve serum fizyolojik ile doldurulur. Enfeksiyon şüphesi yoksa antibiyotik verilmez. Ankara Bartholin kisti için kliniğimizden detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.